Hopp til innhold

Åpningstider kundeservice:


Virkedager: 09:00-15:00

Lørdager: Stengt

Søndager: Stengt

Kjøpsbetingelser

1. Avtalen

Avtalen består av informasjonen gitt i nettbutikkens bestillingsløsning (inkludert varens art, mengde, kvalitet, pris og leveringsvilkår), eventuell direkte kommunikasjon mellom kjøper og selger (som e-post), samt disse salgsbetingelsene. Ved motstrid, vil direkte kommunikasjon og bestillingsinformasjonen ha forrang over salgsbetingelsene, med mindre det er i strid med lovgivningen. I henhold til vergemålsloven § 9, må man være over 18 år for å inngå en bindende avtale.

2. Partene

Selger er Motor Part AS

Adresse: Knud Schartums Gate 7

3045 Drammen

epost: kundeservice@motorpart.no

Kontakttelefon: +47 32 25 30 30

Organisasjonsnummer: 932 965 771

og betegnes i det følgende som selger/selgeren. 

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen. 

3. Pris

Prisfastsettelse: Alle priser som er oppgitt i nettbutikken er i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift (MVA) med mindre annet er spesifisert. Eventuelle fraktkostnader eller gebyrer vil komme i tillegg og oppgis tydelig før betaling. 

Prisendringer: Vi forbeholder oss retten til å endre priser på varer i nettbutikken uten forvarsel. Den prisen som gjelder for kjøpet er den som er oppgitt ved bestillingstidspunktet. 

Feilprising: Vi tar forbehold om eventuelle feil i prisinformasjonen. Dersom det har forekommet en vesentlig feilprising på en vare, forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Kunden vil i så fall bli kontaktet og få mulighet til å bestille varen til riktig pris. 

Kampanjer og rabatter: Kampanjepriser og spesialtilbud gjelder i en begrenset periode, og kan ikke kombineres med andre tilbud eller rabatter med mindre annet er spesifisert. 

4. Avtaleinngåelse 

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. 

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. 

5. Betalingen 

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. 

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes. 

6. Ordrebekreftelse 

Når selger har mottatt kjøperens bestilling, kan selgeren uten ugrunnet opphold utstede en ordrebekreftelse til kjøperen via epost eller annen elektronisk kommunikasjon. Kjøperen anbefales å kontrollere bekreftelsen mot bestillingen med hensyn til varenummer, antall, pris etc. Dersom det foreligger avvik i bekreftelsen, bør kjøperen ta kontakt med selger så snart som mulig. 

7. Levering 

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. 

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. 

Leveringsdatoer i nettbutikken er et estimat for hvilken dato varen forlater lageret. Disse estimatene er basert på ordrebehandlingstid og leveringstider fra lager. Disse er ment som retningslinje snarer enn garanti for forsendelsesdato. Valgt leveringsmåte og leveringsadresse vil påvirke faktisk dato kunden mottar varen.  

Varer på Motor Part AS sitt lager i Drammen som med lagt bestilling innen 14:30 på virkedager, sendes samme dag, med unntak av ferieavvikling eller varslede reduserte åpningstider. 

Varemottakelse 

Når kunde mottar varen, anbefales det at hen innen rimelig tid undersøker om varen er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet under transport eller om den ellers har mangler. Hvis ikke varen samsvarer med bestillingen, eller har mangler, må kjøperen kontakte selgeren ved reklamasjon jf. Kontraktens punkt. 

8. Risikoen for varen 

Risikoen for varen går over på kjøper når hen, eller kjøpers representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6. 

9. Angrerett 

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven. 

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges fristen til nærmeste virkedag. 

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev). 

Angrefristen begynner å løpe: 

Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt. 

Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt. 

Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt. 

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene. 

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten. 

Selgers returskjema som kan hentes på min side, eller via lenke på forsendelsesbekreftelsen, skal fylles ut og legges i returforsendelsen. 

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen. 

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake. 

10. Forsinkelse og manglende levering - kjøpernes rettigheter og frist for å melde krav 

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post). 

Oppfyllelse 

Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse. 

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

Heving 

Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet. 

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende. 

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen. 

Erstatning 

Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av. 

11. Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist 

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at hen vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år. 

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren. 

Reklamasjon til selgeren må skje skriftlig. 

Retting eller omlevering 

Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid.  

Prisavslag 

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen. 

Heving 

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig. 

12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold 

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer. 

Oppfyllelse 

Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

Heving 

Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet. 

Renter ved forsinket betaling/inkassogebyr 

Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven. 

Gebyr ved uavhentede ikke-forskuddsbetalte varer 

Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varen til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år. 

14. Personopplysninger 

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle. 

15. Bruk av kundeinformasjon ved markedsføring 

Motor Part AS behandler kundeinformasjon i samsvar med gjeldende personvernlovgivning. Ved å inngå en avtale med oss, samtykker kunden til at Motor Part AS kan bruke innsamlede kontaktopplysninger til å sende relevant markedsføring. 

Markedsføring kan foregå via digitale kanaler, inkludert, men ikke begrenset til, e-post, SMS og sosiale medier. Kunden har til enhver tid rett til å reservere seg mot slik markedsføring ved å følge avmeldingsinstruksjoner i mottatte meldinger eller ved å kontakte selger direkte. 

Motor Part AS deler ikke personopplysninger med tredjeparter for markedsføringsformål uten kundens eksplisitte samtykke 

16. Force Majeure 

Selgeren er ikke ansvarlig for manglende oppfyllelse av sine forpliktelser i henhold til disse salgsbetingelsene dersom dette skyldes en force majeure-hendelse. Med force majeure menes ekstraordinære hendelser utenfor selgerens kontroll som umuliggjør, forsinker eller gjør gjennomføringen av avtalen urimelig byrdefull. Slike hendelser kan inkludere, men er ikke begrenset til: 

  • Naturkatastrofer (f.eks. jordskjelv, flom, brann) 
  • Krig, terrorhandlinger, eller offentlige restriksjoner 
  • Pandemier eller epidemier 
  • Streik, lockout eller arbeidskonflikter 
  • Alvorlige driftsforstyrrelser hos selger eller leverandører 
  • Tekniske feil utenfor selgerens kontroll 

Ved en force majeure-hendelse forplikter selgeren seg til å varsle kunden så raskt som mulig om situasjonen, og partene kan bli enige om å forlenge tidsfrister eller, i noen tilfeller, annullere avtalen uten økonomiske konsekvenser for noen av partene. 

17. Konfliktløsning 

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 40 06 00 eller www.forbrukertilsynet.no. 

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr. 

Tilbake